Starkt koncept hjälper marknadsledaren att spänna musklerna ytterligare

Kund - Gymgrossisten

Gymgrossisten är sedan 1996 nordisk marknadsledare inom kosttillskott och sportnutrition. Men bra kan alltid bli bättre. Då intresset för gymträning vuxit till att bli den näst mest populära träningsformen i Sverige tog man Spinn till hjälp för att utveckla sitt varumärke och kommunikation för att nå ut till den allt bredare och större målgruppen.

46%

högre view rate än snittet i Sverige

Insiktsbaserad utveckling
Begreppet gymträning har utvecklats över åren och innefattar idag allt från traditionell gymträning till CrossFit, utomhusgym och hemmaträning. Med insikten att allt fler ser ”att gymma” som sin huvudsakliga träningsform såg Gymgrossisten utrymme för en förflytta sin befintliga e-handel till en mer utvecklad shoppingdestination specialiserad på allt som behövs för att lyckas och trivas med sin gymträning.

Ny plattform, ny grafisk identitet och ny kommunikation
Man började arbetet med att relansera sin e-handel genom att uppdatera sin visuella identitet samt flytta över till en helt ny plattform för en smartare och smidigare shoppingupplevelse. I samband med uppdateringen av e-handelsplattformen gavs Spinn uppdraget att se över den befintliga varumärkesplattformen och kommunikationen. Målet var att fortsatt positionera Gymgrossisten som den ledande aktören inom produkter för gymträning, men med fokus på att nå ut till den idag stora och diversifierade målgruppen av gymtränande människor.

Spinn levererar kommunikationskoncept och lanseringskampanj
Spinns arbete resulterade i en uppdaterad varumärkesplattform, det nya kommunikationskonceptet ”Pushing limits” samt reklamfilmer för att lansera konceptet i sociala medier. Idén med konceptet är att kommunicera att Gymgrossisten är större och starkare än alla konkurrenter och därför också den bästa destinationen när man ta sina träningsresultat till nya nivåer. Genom taglinen ”Du har viljan, vi har resten” ville vi både ringa in och nyansera bilden av Gymgrossistens målgrupp från enbart elitsatsande kroppsbyggare till att innefatta alla som kämpar på gymmet, samt lyfta fram att Gymgrossisten har ett mycket bredare sortiment än de flesta tror.

Filmer anpassade för sociala medier över hela Norden
Med hjälp av Makeriet Film skapade vi tre olika reklamfilmer för lanseringskampanjen. De faktum att Gymgrossisten finns i fyra nordiska länder, samt att sociala medier idag omfattar en rad olika format- och tidsbegränsningar, resulterade dock i inte mindre än 99 olika språk- och formatanpassningar. Målet med filmerna är att stärka Gymgrossistens varumärke genom att skapa igenkänning och därmed bygga relation med mottagaren, men också ge en naturlig ingång för taktisk säljdrivande kommunikation, vilket var en viktig del i uppdraget.

Starka resultat från start
För att nå ut brett och kostnadseffektivt rullades filmerna ut på Youtube, Instagram och Facebook. Och redan första veckan speglades resultaten av det nya konceptets starka ledord. På bara 7 dagar hade kampanjen nått 50 % av den svenska målgruppen via Instagram och Facebook och filmerna hade på Youtube en view rate på 44 %, vilket är 46 % högre än snittet i Sverige.

Andra case