Nytt kommunikationskoncept för Bausch+Lomb

Kund - Bausch+Lomb

Världens största leverantör inom ögonvård hade haft en negativ försäljningstrend av linser på den nordiska marknaden. Spinn fick det utmanande uppdraget att vända trenden och få optikerna att i högre utsträckning rekommendera Bausch+Lombs senaste linser.

3000000

visningar

27000

potentiellt nya kunder i Sverige, Norge och Danmark

Optikerna – en nyckelmålgrupp
Till skillnad från när du köper nya glasögon, där du oftast har en uppfattning om vilket märke och modell på bågar du vill ha så är optikerna nyckeln vid tillpassning av linser. Du köper helt enkelt linserna de rekommenderar. Det gör oss som konsumenter beroende av optikerns uppfattning. Därför behövde vi ett kommunikationskoncept som var lika relevant för optikerna som för slutkonsument.

Kommunikativ utmaning och möjlighet
Du ser inte skillnad på olika varumärken eller om linsen är en ny eller gammal modell. Linser är helt enkelt generiska. Och det gäller även kommunikationen i kategorin som är väldigt likriktad. Det gör det svårt för konsumenten att uppfatta någon större skillnad mellan de olika produkterna. Därför behövde vi skapa ett eget uttryck för att stå ut och tydligt dramatisera skillnaden på Bausch+Lombs linser jämfört med konkurrenternas.

Insikten som lade grunden för konceptet
Efter lite grävande hittade vi en intressant insikt: 75% av alla linser som säljs i Norden är gjorda i ett material som togs fram för mer än 10 år sedan. Och den bäst säljande linsens material utvecklades på mitten av 90-talet. Konsumenterna använder helt enkelt linser som inte är lika funktionella och bekväma som de skulle kunna vara – kort sagt omoderna linser.

Därmed föddes det nya kommunikationskonceptet – moderna linser.

Resan från säljkår till slutkund
Vi började såklart arbetet med att sätta det nya konceptet hos den egna säljkåren med att skicka ut en hälsning från högsta hönset på gamla VHS-kassetter som inbjudan till årets säljkonferens. Och inför de viktiga säljmötena med optikerna skapade vi nyfikenhet genom att skicka ut ett hemligt dr med en polaroid och handskriven post-it-lapp helt utan avsändare. Därefter rullade det på med nytt anpassat sälj-kit, annonsering och aktiviteter på mässor för optiker.

Konsumenterna möttes av budskap i tidningsannonsering, butikskommunikation och annonser i sociala medier som kopplades samman med native-artiklar på en kampanjsida med ”hitta din närmsta optiker”-funktion.

Hur gick det då?
3 miljoner visningar, 2500 likes och kommentarer och 92 000 unika besökare på kampanjsiten. Klickfrekvensen från facebook-annonserna var höga 3.24% och 29% klickade sig fram till ”hitta din optiker” efter att ha läst någon av artiklarna. Totalt genererade kampanjen 27 000 potentiellt nya kunder till optiker i Sverige, Norge och Danmark.

Dessutom gav det ett rejält eko i optikervärlden med mycket snack på sociala medier, optiker som hakade på och byggde upp sina egna skyltfönster på temat.

Andra case