Hur du lyckas få golvexponering i butik utan att betala för det

Kund - Ferrero

Den italienska godsaksjätten Ferrero gav oss uppdraget att ta fram ett övergripande koncept för en nordisk butikskampanj som skulle inkludera hela Ferreros varumärkesportfölj: Kinder, Nutella, Ferrero Rocher, TicTac och Rafaello.

 

Vi vet att godsaker är impulsinköp och att hela 80% av köpbesluten görs i butik. Så hur får vi kunderna att köpa något de inte tänkt köpa? Utformningen av butiksmaterialet och var produkterna placeras är nyckelfaktorer för att lyckas. Och för att få golvexponering (utan att köpa ytan) krävs det något mer än ett tillfälligt priserbjudande.

Därför lade vi extra vikt vid att få till en exponering som var iögonfallande och tog för sig rejält samtidigt som den var skalbar och kunde tas ut i alla olika butiksformat. Och som inte minst var så iögonfallande att den utlöser ett köpbeslut hos konsumenten samtidigt som den är så attraktiv att handlarna upplever att den ger sina kunder en bättre butiksupplevelse.

Som komplement tog vi fram en digital skraplott där kunderna varje dag hade chansen att tävla i mobilen om godsaker och stjärnvinsten, en Fiat 500. Ett effektivt sätt att aktivera butiksexponeringen och varumärkena under hela kampanjperioden.

Andra case