Hur man får kunder att köpa något som de inte tror sig behöva

Kund - Compeed

För det mesta köper någon Compeed skavsårsplåster när de börjat få ett skavsår. Men faktum är att de fungerar minst lika bra i förebyggande syfte. Så frågan var hur vi får folk att bryta sitt beteende och köpa hem något de normalt sett köper efter att skoskaven uppstått?

Ett par andra utmaningar vi var tvungna att tackla var dels att Compeed, precis som många andra produkter, utsätts för allt högre konkurrens från billigare alternativ i form av privat label. Dels att det är övervägande kvinnor som köper skavsårsplåster fastän män har lika stort behov av det.

Därför kunde vi inte ta fram kommunikation som enbart byggde på ett bra erbjudande, med risk för att vattna ur varumärket över tid. Utan var tvungna att ta fram en kommunikation som skapar sympati och stärker Compeed som varumärke samtidigt som den är säljande. Och sist men inte minst, tilltalar män lika mycket som kvinnor.

Många använder Compeed i samband med idrott. Men vi ville få folk att köpa Compeed inför bröllopet, studenten, utekvällen på stan och andra tillfällen där man ofta använder skor som kan ge skavsår. Roliga tillfällen man absolut inte vill förknippa med ömma fötter och skavsår.

Därför tog vi fram det nya kommunikationskonceptet Skapa minnen som inte skaver.

23%

agerade efter att ha hört radioreklamen.

66%

var positiva till radioreklamen.

46%

har stort intresse för Compeeds produkter (snitt för en annonsör är 15%).

Radiospot, 30 sek med manlig VO

Radiospot, 30 sek med kvinnlig VO

Andra case