Digital utveckling av butikskoncept driver ännu starkare försäljning

Kund - Mariestads

För att stärka bilden av Mariestads som livsnjutarnas val och driva merförsäljning av deras alkoholfria säsongsbrygder tar vi på Spinn sedan 2016 fram tre årliga kampanjer i butik och på sociala medier. Den grundläggande konceptidén är att vid högtiderna påsk, midsommar och jul låta välrenommerade kockar inspirera till alkoholfri livsnjutning genom att skapa goda recept anpassade till Mariestads säsongsbrygder.

148.4%

i värdeutveckling*


Inspirerar till ett nytt sätt att njuta
Det främsta målet med kommunikationen har hela tiden varit att skapa en naturlig koppling mellan god mat, Mariestads alkoholfria öl och livsnjutning – men även att inspirera konsumenterna att våga gå lite utanför de konventionella ramarna till de vanligtvis alkoholfyllda högtiderna.

Digital utveckling av butikskoncept
Konceptet lanserades till en början i form av renodlade kampanjer i dagligvaruhandeln med receptbroschyrer och POS-material för hyll- och golvexponeringar. Men då intresset för alkoholfri öl vuxit lavinartat och konkurrensen hårdnat inom segmentet kände vi ett behov av att nå ut till fler konsumenter genom att bredda kommunikationen till ytterligare kanaler.

Ny sajt och filmer i sociala medier
Med start påsken 2019 digitaliserade vi därför kampanjerna genom att skapa en permanent kampanjsida på mariestads.se med fokus på mat och dryck, samt producera inspirerande material och receptfilmer anpassade för sociala medier.

Extrem försäljningsökning
Sedan kampanjernas start har Mariestads Alkoholfria öl haft en värdeutveckling på +148,4 % i dagligvaruhandeln, vilket är hela +12,5 % högre jämfört med övriga kategorin under samma period*. Ett superstarkt resultat som både vi på Spinn och Mariestads tillåter oss att njuta lite extra av.

* Källa: Nielsen DVH totalt alkoholfri öl värdetrend helår 2019 jmf helår 2016

Vackert uppdukat för livsnjutning! Samtliga bilder och filmer har producerats av oss på Spinn.

Filmer för sociala medier
Med fokus på fräscha råvaror och säsongsbetonade recept gick de här videorna ut på sociala medier för att nå en ännu bredare målgrupp. De rullade ut under påsken, sommaren och julen 2019.

 

Årets Mariestadskock: Linnea Liljedahl
Härliga Linnea Liljedahl var den som under 2019 tog fram recepten för Mariestads Alkoholfria till påsk, sommar och jul. Linnéa driver till vardags White Guide-renommerade krogen Linnéa & Peter i Örnsköldsvik.

Säsongsbrygder som höjer högtidskänslan utan alkohol
Mariestads släpper tre alkoholfria säsongsbrygder per år. 2019 års goda sommarbrygd var en ofiltrerad lager.

Inspirations- och receptsida på mariestads.se
För att knyta samman allt kampanjmaterial har vi byggt en undersida till mariestads.se kallad ”Den goda maten”. Där samlar vi våra aktuella – men även tidigare framtagna – recept, inspirationstexter och tips.

Andra case