Driva e-tail genom retail – butikskampanj för Systembolagets e-handel

Kund - Systembolaget

Systembolaget är kända för sina goda kunskaper och utmärkta service. Och som ett led i att fortsätta möta kundernas behov har Systembolaget på test börjat erbjuda hemleverans av sina varor. Spinn fick förtroendet att ansvara för kommunikationen.

Ökade krav på köpupplevelsen 

Systembolaget har ensamrätt på försäljning av alkoholhaltiga drycker i butik i Sverige. Därmed följer ett stort ansvar när det gäller utbud, dryckeskunskap och servicenivå. Målet är att uppfattas som en omtänksam fackhandel. I takt med att konsumenterna ställer lika höga krav på en bra köpupplevelse oavsett om det är via mobilen, datorn eller fysiska butiken, ökar även deras förväntningar på Systembolaget. För att uppfylla målet om att det ska vara snabbt, smidigt och enkelt att handla och få tillgång till deras varor har Systembolaget på test börjat erbjuda hemleverans till ett stort antal områden i Sverige.
 

Utmaningen i att upplysa utan att sälja

För Systembolaget som inte har något vinstintresse och vars mål är att skapa nöjda och imponerade kunder utan att sälja mer, finns det extra mycket att ta hänsyn till när det kommer till hur ett budskap kan och får uppfattas. Utmaningen var att upplysa konsumenterna om tjänsten hemleverans utan att uppmuntra till köp. Vi vet också att när konsumenterna tänker på Systembolaget tänker de på fysiska butiker och inte på systembolaget.se.
 

Insikt om konsumentbeteende blev en dörröppnare

En stor majoritet av alla besök på systembolaget.se görs för att se öppettider i en specifik butik eller kolla information om en viss dryck. Det surfas inte runt för att läsa om deras tjänster. Vi vet också att de flesta som besöker en butik snabbt går direkt till drycken de ska ha, betalar och går ut. Vilket å ena sidan är toppen när du inte vill sälja mer, däremot lite jobbigt när du vill upplysa kunderna om en schysst tjänst. För att nå dem ställs extra höga krav på utformningen av kommunikationen såväl grafiskt som textmässigt. En förutsättning var att kommunikationen skulle vara iögonfallande. Och att kunderna snabbt och enkelt skulle förstå budskapet.
 

Visuell kommunikation blev nyckeln

Genom ett enkelt visuellt grepp – att sätta dörren i fokus blev den en tacksam och iögonfallande symbol för tjänsten. Genom att nyttja ytor i ca 200 butiker där dörren kom till sin rätt gav vi en känsla av att det faktiskt stod en riktig dörr där. Och på systembolaget.se handlade det om synlighet på rätt ställe vid rätt tidpunkt under besöket på siten.
 

Resultatet av kampanjen var långt bättre än förväntat

Syftet med lanseringskampanjen var att öka kännedomen bland Systembolagets kunder om den nya tjänsten Hemleverans. Dörrarna slog målet om spontan erinran med 120%, så visst går det att driva e-tail genom lyckad kommunikation i retailmiljö 🙂
 

Här kan du läsa om fler lanseringskampanjer från oss.

120%

bättre än målet om spontan erinran

48%

bättre än målet om hjälpt erinran

Andra case