Årets mest välsmakande case – från produktdesign till filmkampanj

Kund - Karo Pharma

När Karo Pharma skulle lansera munhygiensprodukten Zippy på den svenska marknaden anlitade man oss på Spinn från ax till limpa. Helhetsuppdraget sträckte sig från produkt- och förpackningsdesign till att producera reklamfilmer som satte nyheten på kartan och skapade bred kännedom över hela landet.

Nordiskt attraktiv unisexdesign
Zippy lanserades i tre varianter, en smidig liten munspray samt en vanlig munskölj i två olika smaker. Briefen för förpackningsdesignen var att skapa en unisexprodukt, lätt viktad åt det kvinnliga hållet, som både stack ut i apotekens hyllor och var attraktiv för konsument att ha i badrumsskåpet eller plocka upp ur handväskan. Slutresultatet blev en avskalad nordisk design med sobra färger och modernt utseende.

Avdramatiserande anslag till stort problem
Dålig andedräkt är ett väldigt vanligt och för många även ett stort problem. Vår tanke och mål med reklamfilmerna var därför att genom humor avdramatisera det smått tabulagda problemet och visa att det nu finns en produkt som gör att det nu varken behöver vara jobbigt att prata om, påtala för någon eller att åtgärda.

Samma budskap – men till olika målgrupper
Då målet var att nå ut till både ungdomar och en mer medelålders målgrupp tog vi fram två helt skilda manus med det gemensamma budskapet ”Zippa först!”. Både uttrycket och de olika filmmanusen anspelar på att det är bättre att använda Zippy innan man ska göra något där dålig andedräkt är ett extra stort problem – såsom när man ska kyssas eller vid ett viktigt affärsmöte. Filmerna är regisserade av Linda Callenholt och producerades i samarbete med FLX och Colony.

Andra case