Hur man lanserar ett klädmärke – Scandinavian style

Kund - Mabs

Efter 40 framgångsrika år hade MABS byggt upp ett marknadsledarskap inom kompressionsstrumpor genom försäljning på apotek – och nu var det dags för nästa utmaning: att ta medicinskt klassad kompressionsteknologi till sportens värld med en helt ny serie kompressionsträningskläder.

Efter tre månaders produktutveckling och kommunikationsarbete tillsammans med Spinn lanserades MABS Comp första kollektion på bl.a. sportamore.se och utvalda gym och sporthallar, perfekt tajmat till julhandeln och den tuffaste träningsperioden under året. Nyckeln till framgång låg i en snabb etablering av varumärket baserat på en distinkt position som effektivt kunde möta den glamourösa träningsromantiken från de globala märkena, nämligen de unika skandinaviska egenskaperna i såväl produktutformning (nordiska storlekar och proportioner) och en varumärkesstory som hyllade den vardagliga, men ofta krävande, träningssituationer som den skandinaviska kulturen och klimatet skapar.

Andra case