Wasabröd Limited Edition

Kund - Wasabröd

För att lyfta Wasas CSR-arbete ”bra för dig, bra för planeten” skapade Spinn en Limited Edition av några av Wasas mest omtyckta rundbröd, Surdeg Gourmet och Krögarens. Designen på förpackningarna, som är en hyllning av Wasas kärlek till naturen, gjordes av Lotta Kühlhorn.

Kampanj med naturen i fokus
För Wasa är naturen och kretsloppet en självklar del av verksamheten. Bageriet i Filipstad drivs med vind- och vattenkraft och en del av de brödsmulor och degrester som uppstår från baket omvandlas i sin tur till biogas i en anläggning i Örebro. Gasen används sedan som miljöklokt bränsle till den lokala kollektivtrafikens bussar. Kühlhorn kände ett starkt engagemang för uppdraget:
– Jag hämtar inspiration till färg och form i naturen, säger hon. En dag i skogen ger mig så mycket. Dessutom kommer färgerna fram så bra, för träden håller undan det skarpaste ljuset. Det var så kul att få göra det här mönstret för Wasa.

Fördubblad försäljning och ytterligare kampanj
Det var inte bara Spinn, Lotta och Wasa som uppskattade den begränsade designupplagan. Mottagandet hos konsumenterna var över all förväntan, med hela 103 % försäljningsökning i volym av Surdeg Gourmet 300 g jämfört med samma period föregående år. Krögarens Måltidsknäcke ökade med hela 37 % i försäljningsvolym. Det fina resultatet har gjort att Wasa valt att ta fram en liknande Limited Edition-kampanj även till kommande jul.

103%

försäljningsökning avseende volym

 

Designern Lotta Kühlhorn, som även fått uppdraget att
formge den kommande julens Limited Edition från Wasa.

Foto: Anna-Lena Ahlström

Andra case