På väg mot den perfekta matchningen

Kund - Systembolaget

Hur kan vi utnyttja kommunikation i butik för att öka användningen av en digital tjänst? ”Vad passar till?” är Systembolagets digitala tjänst för att matcha mat och dryck. I en första våg tog vi fasta på matchningsaspekten, för att i andra vågen bli mer konkreta. Som alltid när vi arbetar med Systembolaget är det viktigaste att skapa en hög upplevd servicenivå, inte att öka försäljningen. Kampanjerna under 2016 har gett oss många intressanta insikter om hur shoppers interagerar med budskapen i butiken.

37 miljoner

digitala kundmöten

 

Vår Fas 1
Vårig matbild med ett lättsamt tilltal för att skapa dialog. Och ett matchande budskap.

 

 

Höst Fas 2
I den andra vågen är budskapen enklare, mer rakt på och bilden fångar höstens skördar.

 

Utbildning
Vi gör en enkel broschyr för att presentera tjänsten. Inte enbart för nyfikna kunder, utan också som en hjälp till personalen för att kunna förklara tjänsten.

 

Temabord
Centralt på nästan alla Systembolag finns en temavagn. Ett, eller ibland flera, torg centralt i butiken där varje butik kan lyfta fram produkter som är relevanta. En given centralpunkt i butiken.

Tilltal
Systembolaget är en annorlunda butik. Målsättningen är att inte sälja mer, utan att ge bra service och få nöjda kunder. Hur vi tilltalar kunderna är viktig del i detta. Inga pekinnar och inte några säljande erbjudanden. Men gärna lite mänsklighet och varför inte lite humor. Den viktigaste KPI:n är NKI:n.

Ansiktet utåt
Systembolagets skyltfönster kan inte användas för exponering av produkter. Inte heller för att locka in folk i butiken. Däremot kan vi använda det för att visa vad som händer i butiken.

Andra case