Stora insatser för stora kök

Kund - HKSCAN Foodservice

HKScan Foodservice är Sveriges största företag inom kött och chark. De vänder sig via grossister till restauranger och storkök både inom den privata och offentliga sektorn. En av HKScan Foodservice största utmaningar är att nå igenom till slutkund via grossist och egen säljkår med många olika varumärken. Detta i en värld där slutkonsumenten inte vet var maten som serveras på tallriken kommer ifrån. Eftersom målgruppen kan röra sig om allt från små lokala krogar till skolor och sjukhus, måste vi anpassa kommunikationen från kund till kund. Nedan är några exempel på insatser vi gjort för att på ett särskiljande sätt göra så att fler får upp ögonen för HKScan Foodservice som leverantör.

100kg

kärlek

scan-Grisattack-sek2

Grisakademin
För att  höja grisköttets anseende som länge varit lite lågt ville Scan göra en insats att lyfta fram griskött som det lättlagade, goda och variationsrika livsmedel det är. Genom att skapa en utbildning för inköpare och grossister kunde de lära sig allt om Scans värnade om djuren, hur svenskt griskött skiljer sig från utländskt och hur Scans unika produkter Piggham och Svensk Rapsgris erbjuder riktigt fina styckdetaljer som dessutom många finkrogar lovordar. Resultatet blev Grisakademin. Här fick deltagarna både träffas och få en utbildningskväll med tillhörande grisfest och ett digitalt gris-quiz som belönades med den gyllene knorr-statyetten.

Talglådan
Ett av varumärkena inom HK Scan Foodservice, Scan, har som sitt största fokus att verka för en bra djurhållning och att ta till vara på alla delar av djuret. Som en del i detta ville de på ett oväntat och kreativt sätt aktivera sin produkt talg. På en direkt fråga associerar många ordet talg med de bollar man sätter upp i träden vintertid till hungriga fåglar. Just detta valde vi att spela på i vår kreativa lösning när vi tog fram ett DR riktad mot restauranger och grossister.

scan-Talg-sek1

scan-Julkalender-sek3

En lite annorlunda jul
Julen är en stor mathögtid då alla leverantörer inom så väl dagligvaruhandeln som foodsevice slåss om utrymmet i hyllan eller på julbordet. Det är viktigt att sticka ut och synas då detta för många livsmedelsföretag är den största försäljnings-perioden. HKScan Foodservice ville ha hjälp med att lyfta de riktiga julbordsklassikerna, julskinka, prinskorv och köttbullar osv, samtidigt som de ville lyfta fram för julen mindre traditionella styckningsdetaljer och därmed bredda sitt julerbjudande.

Tillsammans med Johan Åkerberg på matstudion Måltid lanserade vi ett smakfullt julbord med rök-tema en smaktrend som vuxit sig allt starkare och bjöd in kunder. För att sticka ut från mängden av juliga A4 foldrar och på ett lite mer lekfullt sätt inspirera restaurangägare att testa nya smaker och lite ovanligare styckningsdetaljer valde vi att presentera receptinspirationen i en julkalender. Under varje lucka fanns ett spännande och modernt recept att ha med på julbordet.

Andra case