It’s a Darty!

Kund - Claires

Med uppdraget att kostnadseffektivt driva trafik till butik tog Spinn fram eventkonceptet Claire´s Day Time Party (Darty) – en heldagsfest i butik med jippon och erbjudanden från öppning till stängning. Då huvud- målgruppen bokstavligen lever i sociala medier byggde vi sedan hype inför eventet och skapade organisk spridning genom spännande och delbara posts på bl a Instagram och Facebook. Första omgången av Claire’s Darty ägde rum i fyra olika butiker under påsklovet 2016 och resultatet var lätt värt en veckas hårt ”partajande” med tusentals smink- och accessoartokiga kids i spetsen.

82%

ökning av kunder

75%

ökad försäljning

Trafikdrivande kommunikation i sociala medier
Genom spännande teasers, inbjudningar och specialerbjudanden i Claire’s sociala mediekanaler skapade vi kostnadseffektivt hype inför eventen med gratis spridning inom målgruppen och stor trafik till butikerna som resultat.

Unika hashtags skapade tyngd
Till eventet skapade vi två unika hashtags, #jointhedarty och #clairesdaytimeparty, vilka användes både innan, under och efter våra Dartys. Resultatet var ett samlat tungt intryck med mycket user generated content som både drev trafik och byggde Claire’s varumärke.

claires_sek2

Stöttande media i interna kanaler
Utöver sociala medier så marknadsfördes eventen även genom mailutskick i Claire’s kundklubb, skyltar och skärmar i butikerna samt i köpcentrumens egna kanaler.

claires_sek4

claires_sek5

Dagarna D: The Dartys
Claire’s Day Time Party hölls under fyra separata dagar i olika butiker runt om i Stockholm. Förutom festlig inredning med discoljus, röda mattor och trossar bjöds besökarna på goodie bags vid entrén. Väl inne i butikerna fanns möjlighet att smycka ut sig med både smink och roliga accessoarer under konceptet Styled by Claire samt tävla om fina priser genom att foto sin utstyrsel mot en fotovägg och dela i sociala medier under våra specifika hashtags.

Roligast av allt: resultatet
Genom kanalsmart och strategisk marknadsföring, väl genomförda event och bra erbjudanden i butikerna ökade vi konverteringsgraden med hela 45-82 % under eventdagarna jämfört med motsvarande dag på Sportlovet XXXX veckor tidigare. Till detta ska tilläggas all ”gratis” varumärkesbyggande spridning till målgruppen som skapades sociala kanaler före, under och efter eventen. It’s a Claire’s Darty – and it worked like we hoped to!

claires_sek7

Andra case