HEINEKEN EARLY SESSIONS

Kund - Heineken

Hur skapar man hajp kring en ny alkoholfri öl på en marknad där segmentet växt lavinartat under de senaste åren? Mot en ung och kräsen målgrupp? Med fokus på digital integration och ett musikaliskt sponsorskap? Det var några av frågorna som Spinn och Actionist fick ställa sig när Heineken skulle lansera sin första alkoholfria öl, Heineken 0.0, någonsin i Sverige. Det gemensamma svaret? Heineken Early Sessions.

1885372

personer nåddes av kommunikationen

30000

reaktioner, kommentarer och klick

Sveriges första BW (before work)
Ett klubbevent kändes som en given lösning, då det har en naturlig koppling både till musik och målgruppen. För att sticka ut och visa att 0.0:an är en annorlunda Heineken och dessutom möjliggör att njuta av en riktigt god öl, festa och ha roligt oavsett tid på dygnet, kände vi dock att vi behövde göra något annorlunda. Så vi valde att lägga lanseringsfesten klockan 07 på morgonen. På en måndag. Mitt i morgonrusningen på Stureplan. Det visade sig vara lika genialiskt som galet, för intresset för Sveriges första Before Work Clubbing Experience blev större än vi någonsin hade kunnat hoppas på.

Sponsrade inlägg på Facebook byggde hajp
För att bygga upp spänning kring Early Sessions släppte vi detaljinformationen om eventet i en fyrstegsraket på Facebook, där vi avslöjade datum, tid, plats och DJ genom sponsrade inlägg.

V.I.P. Treatment
Utvalda influencers fick personligt levererade inbjudningar innehållandes en musikhögtalare samt blev upphämtade med Über och körda direkt till eventet på morgonen.

Klassiska posters målade stan. I klassiskt klubbmanér sattes affischer upp över hela Stockholm.

Öppet för alla via livestream
Med Heineken 0.0:s varumärkeslöfte OPEN TO ALL i åtanke livestreamade vi eventet på Stureplans stora digitalskärm samt på Facebook, för att även de som inte kunde vara med på plats skulle kunna delta i festen. De som tittade på livestreamen via Facebook gavs även chansen att vinna biljetter till musikfestivalen Summerburst, där Heineken är en av huvudsponsorerna, genom att ta skärmdumpar på biljetter som dök upp i bild.

Enorm uppmärksamhet världen över
Förutom att vi fyllde upp Stureplan 1 med massor av morgonpigga och danssugna deltagare och skapade massor av reaktioner från förbipasserande åskådare, så var eventet även en enorm digital succé. Totalt nådde kommunikationen 1 885 372 personer från hela jordklotet och resulterade i över 30 000 reaktioner, kommentarer och klick. Den två timmar långa livestreamen på Facebook resulterade i hela 89 247 tittade minuter fördelat på över 200 000 unika tittare. Tack vare det lyckade resultatet har Heineken även beslutat sig för att tillsammans med Spinn och Actionist arrangera ännu en Early Session under hösten 2017.

 

Andra case