Dryckesavdelning 2.0

Kund - SPENDRUPS

 

Med uppdrag att höja butikens premiumkänsla och öka dryckesförsäljningen designade Spinn tillsammans med Spendrups om ICA Flygfyrens befintliga dryckesavdelning till en modern, fräsch och inspirerande försäljningsplats våren 2015. Det fina resultatet har bidraget till att avdelningen ökat sin omsättning, att ICA Flygfyren blev utsedd till årets butik 2016 och att konceptet nu ska tas ut i fler butiker runt om i landet.

9%

Värdeökning öl totalt

61%

Värdeökning Alkoholfri öl

Nyckeln till framgång
Målet med ombyggnationen var att höja shoppingupplevelsen för butikens kunder, lyfta försäljningen både vad gäller basutbudet och kampanjer samt att möjliggöra ett bredare utbud över hela dryckesavdelningen. Nyckeln till det fina slutresultatet var att skapa igenkänning från krog- och pubvärden samt använda kostnadseffektiva och slitstarka materialval i ljus färgskala, samt bygga om strukturen så att avdelningen blev mer lättöverskådlig och enkel att navigera. Samtliga hyllor bekläddes även med LED-belysning vilket gav ett modernt intryck med väl synliga produkter. Stort fokus lades även på att skapa lättillgängliga och effektiva kampanjytor i direkt anslutning till kundvarvet.

Utbildning och inspiration
Förutom att göra avdelningen enklare att hitta i tog vi även fram specialanpassat bild- och textmaterial i syfte att inspirera och utbilda dryckesintresserade besökare.

Smart segmentering för ökad försäljningen
Genom en väl genomtänkt segmentering av produkter kunde vi öka utbudet över hela dryckesavdelningen. Tydlig navigeringsinformation på hyllor och grab-and-go-förstärkning i form av kylar och kampanjskepp drev på försäljningen ytterligare. En annan viktig del i segmenteringen var att ta vara på den starkt växande trenden för alkoholfri öl, vin och cider, vilka lyftes fram på avdelningens största skepp.

Andra case