Dubbel framgång i butik och digitalt

Kund - Cloetta

För att nå ungdomssegmentet lanserade vi för Cloetta en ny produkt med större chokladinnehåll än den klassiska Kexchokladen. En svår balansgång i en kategori med en stark konkurrent i marknadsledaren inom chokladkakor.

Med en blygsam budget fanns ingen möjlighet till högt tryck i massmedia. Istället blev strategin att utveckla en kampanj som snabbt byggde distribution genom att engagera handeln och använda butik som huvudmedium, med digitalt som räckviddsförstärkning fr.a. i sociala medier. Den kreativa lösningen integrerade digitalt med butik och optimerade alla taktiska möjligheter, inklusive en ovanlig förpackningsdesign. Vi lanserade två identiska produkter med tv-profilerna Erik och Mackan som förespråkare för att engagera ungdomar direkt i den märkliga frågan ”Vad är det? En Kexchokladchoklad eller en Chokladkexchoklad?”

3e

Bästsäljande i Sverige

1st

Advertising Effectiveness Awards

Två versioner, dubbel exponering
En Chokladkexchoklad eller en Kexchokladchoklad? En klurig fråga och dubbla exponeringsytor i butik med två förpackningar för samma produkt.

 

 

cloetta-sek1

Säljsuccè bortom målsättning
Att slå sig in i en ny kategori är alltid svårt. Cloetta siktade på en 10e plats i försäljningslistan, men steg hela vägen till nummer 3.

Världsrekord i choklad-fallskärmar
Hela äventyret avslutades med ett stort event i Stockholm city, där vinnaren i omröstningen firades, och alla som kom fick vara med om det största ”regnet” av fallskärmshoppande chokladkakor som världen någonsin skådat. under våra specifika hashtags.

Andra case