Expanderande kompression – Scandinavian style

Kund - Mabs

Att göra en lyckad inbrytning i en ny kategori med hjälp av nya säljkanaler är alltid en tuff utmaning. Men som framgångsrik marknadsledare är det ofta värt att ta fighten.

Efter 40 framgångsrika år hade MABS byggt upp ett marknadsledarskap inom kompressionsstrumpor genom försäljning på apotek, och nu var det dags för nästa utmaning: Att ta medicinskt klassad kompressionsteknologi till sportens värld med en serie kompressionsträningskläder. Tillsammans med Spinn genomfördes ett koncentrerat arbete under 2015 och i december lanserades kollektionen och varumärket MABS Comp, bl.a. på sportamore.se och utvalda gym och sporthallar, lagom till julhandeln och den tuffaste träningsperioden under året. Nyckeln till framgång låg i en snabb etablering av varumärket baserat på en distinkt position som effektivt kunde möta den glamourösa träningsromantiken från de globala märkena, nämligen de unika skandinaviska egenskaperna i såväl produktutformning (nordiska storlekar och proportioner) och en varumärkesstory som hyllade den vardagliga, men ofta krävande, träningssituationer som den skandinaviska kulturen och klimatet skapar.

Snabb etableringsprocess
På nio månader gick vi från idé till positioneringsstrategi, namnutveckling, kläddesign (i samarbete  med produktdesignbyrån TABS), logotypframtagning, kommunikationskoncept, image- och produktfilmer, annonser samt image- och produktbilder.

 

 

mabs_logo_500x250_klader

mabs_annonsbild_500x716

mabs_annonsbild_500x716_7

mabs_annonsbild_500x716_2

Nya kläder i nya kanaler
Mabs Comp lanserades i december 2015 och säljs bland annat via sportamore.se och utvalda gym och sporthallar. Premiärkollektionen innehåller tre olika typer av kompressionsstrumpor och två olika kompressionsställ varav ett är helt i ull. Samtliga plagg håller högsta kvalitet och är specialdesignade för skandinaviska förhållanden med en rad smarta och unika detaljer.

mabs_produkter_1000x500

Stark digital närvaro
Specialutrustning som kompressionskläder är inget konsumenter köper på impuls. Genom att systematiskt analysera och styra trafikflöden online med starkt fokus på sökoptimering och inspirerande material (filmer m.m.) i egna kanaler kunde vi nå de sportintresserade och guida dem till försäljningskanalerna. Trafik och konvertering i samspel.

Andra case